Arama motorlarında üst sıralara çıkma yöntemleri | 2
Tekil Kullanıcı Ziyareti
Tek bir kullanıcının bir siteye her bağlanışıdır. Sitenin tüm sayfalarına bakabilir, fakat yine de bu yalnızca tek bir kullanıcı ziyaretidir. Bu bizim için önemli bir bilgidir.
Sayfa Görüntüleme
Bir görüntüleyicinin belli bir sayfaya her bakışıdır. Bu bilgi ziyaretçi vurgusundan daha anlamlıdır.
Erişim Kayıtları (Sunucu Kayıtları)
Çoğu web sunucusu erişim kayıtları tutar. Bu kayıtlar, hangi sayfaların kaç defa görüntülendiğine, hangi sayfanın web kullanıcısını sizin sayfanıza yönlendirdiğine, kullanıcıların ne zaman geldiklerine ve varsa, hangi hatalarla karşılaşıldığına ilişkin bilgiler içerir. ISS’nizden (Internet Servis Sağlayıcısı) bu bilgileri sizin siteniz için hazırlamasını mutlaka isteyiniz. Çoğu kaliteli web ev sahipliği (web hosting) servisleri bir şekilde istatistiksel analizlerin tutulmasını sağlamaktadır.
ANALİTİK YAKLAŞIM
Bu kitabın içi arama motoru konusunda elmas parçaları ile doludur. Ancak en büyük elmas parçası bu bölümün içindedir. Diğer bölümler daha çok web sayfalarınızdaki içeriklerin yönetimi ile ilgili çeşitli ipuçlarını ve kolaylıkları anlatmaktadır. Bu ipuçlarının hiçbirisi, onları nasıl uygulayacağınızı bilmediğiniz sürece bir anlam ifade etmemektedir.
Özellikle web sayfalarını sıralamak için belli bir arama motorunun kullandığı algoritmanın ne olduğunu anlamanız ve bilmeniz işin en önemli püf noktasıdır. Arama motorları görevlerini yaparken bir dizi kurallar ya da komutlar dizisine göre hareket etmektedir. Takip edilen bu bir dizi kurallar ya da komutlar dizisine arama motorlarının “algoritma”sı denmektedir.
Örneğin herhangi bir arama motoru web sayfalarını sıralama işleminde şöyle bir kuralı kullanıyor olabilir:
Sayfaları “başlık” etiketinde bulunan anahtar sözcüklerin sayfanın içinde geçen diğer kelime sayısına oranına göre sıralayın. En iyisi %2 - %3’tür.
Bunun anlamı şudur; Örneğin sayfanızın başlık etiketinde “emlak” kelimesinin var olduğunu kabul edelim. Bu durumda arama motoru “emlak” kelimesinin web sayfanızda kaç kere kullanıldığını sayacaktır. Daha sonra bu sayıyı sayfa içindeki tüm kelime sayısına bölerek bir oran bulacaktır. Bu oran % 2 ise sayfanız arama motoru tarafından en üst sırada gösterilecektir.
Bu örnek algoritmayı bilmeyen bir kişi, sayfasında “ilgili kelimeyi ne kadar çok kullanırsam o kadar iyi olur” diye düşünerek bu oranın % 30’a çıkmasına sebep olmuş olabilir. Böyle bir web sayfasının, yukarıda belirtilen örnek algoritmaya sahip bir arama motorunun karşısında, en üst sıralamalarda olması şansı hiç yoktur.
Peki, her arama motorunun algoritması aynı mıdır? Yukarıda verilen örnek algoritma çok abartılı bir basitleştirmedir. Ancak kullanılan mantıklar bu türdendir. Karşılaşılan en büyük sorunlar ise şunlardır:
1. Arama motorlarının algoritmaları birbirleriyle aynı değildir ve arama motorları web sayfalarınızı aynı şekilde sıralamaz.
2. Arama motorlarının algoritmaları da kendi içinde değişkendir. Aynı arama motoru bu ay veya bugün içinde kullandığı bir algoritmayı yarın veya gelecek ay değiştirebilir. Hatta her gün farklı bir algoritmayı kullanıyor dahi olabilir.
3. Arama motorları algoritmalarının ne olduğunu ve ne zaman hangi algoritmayı kullandıklarını yayınlamazlar.
İşin püf noktası belli bir arama motorunun herhangi bir zamanda hangi algoritmayı kullandığının bulunmasıdır. Bunu yapmak zor çalışmalar ve saatlerce süren analizler gerektirir.
Bu süreç genellikle, belli aramaların sonuçlarına bakıp amaçlanan anahtar sözcüğün ağırlığının ve konumunun ne olduğunun incelenmesini ve analiz edilmesini içermektedir. Örneğin arama motorunun üst sıralarda listelediği mevcut sayfaların bilgisayara indirilmesi, geçersiz sayfaların atılması (bazı sayfalar motoru onları listeye aldığından sonra değişmiş olabilir ve analiz için geçersizdir), belli anahtar sözcük örneklerinin sayılması ve yerlerinin not alınması çok uzun zaman alır.
Neyse ki, bu süreci kısaltacak “Anahtar Sözcük Yoğunluk Analizcisi (Keyword Density Analyzer)” adı verilen programlar vardır. Bu tip yazılımlara ulaşmak için “Google” arama motoruna gidip tırnak içinde “keyword density analyzer” ifadesini aramanız yeterlidir.
Yüksek bir sıralamaya yerleşmek için mutlaka “Anahtar Sözcük Yoğunluk Analizcisi” gibi bir programı kullanarak sonuçları analiz etmek zorunda değilsiniz. Bazılarınız bu kitabın diğer bölümlerinde verilen ipuçlarını plansız şekilde kullanarak da şanslı olabilirler. Ancak sonuç sadece bir şanstan ibarettir. Tutarlı ve sistematik sonuçlar elde etmek için gidilecek tek doğru yol analizdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder